FAQ

VANLIGA FRÅGOR

Hur beställer jag en vattenanalys?

Provkit kan enkelt beställas via vår webshop, telefon eller e-post. Provkit skickas via posten och hämtas på ett postkontor eller ombud efter avisering. Provkit kan ej hämtas på våra inlämningsställen.

Vilken analys ska jag beställa?

Om vattnet inte analyserats förr (eller om det gått väldigt lång tid sedan senaste analys) rekommenderar vi att utföra en Komplett analys. I detta paket analyseras samtliga ämnen som Livsmedelsverket rekommenderar.

Annars finns det olika faktorer som spelar in i val av analyspaket och vi hjälper dig gärna via telefon eller e-post.

Hur skickar jag in mitt vattenprov?

Våra vattenprover lämnas in på något av postens kontor eller ombud.

Provet levereras då till laboratoriet samma kväll/natt och analys påbörjas omgående. Detta inlämningsalternativ är kostnadsfritt.

Finns inget inlämningsställe i närheten av dig? Då finns följande alternativ:

Expressfrakt via DHL (30€)
Prov bör skickas måndagar-onsdagar. Beställ fraktsedel via info@vattenanalys.fi

Skicka in prover i egen regi

Hur lång tid tar analysen?

10 arbetsdagars svarstid gäller för de flesta analyser (om inte annat anges under analyspaketets info). Expresshantering kan beställas mot tilläggskostnad.

Är ni ackrediterade?

Vi erbjuder ackrediterade analyser i samarbete med Eurofins

laboratorier.

Kan jag vänta med att betala fakturan tills jag fått resultatet?

Absolut. För att göra detta måste du meddela oss via e-post (info@vattenanalys.fi) så skjuter vi upp förfallodatum.

Hur får jag resultatet på min analys?

Analysresultat skickas i första hand via e-post men kan vid önskemål skickas postledes.

Måste jag beställa ett provkit med flaskor eller kan jag fylla en egen flaska med vatten och skicka in till er?

Vi rekommenderar att prov fylls direkt i våra provflaskor då dessa är speciellt förberedda för ändamålet. Prov som tas i egen flaska kan bli missvisande.

Skickas någon bekräftelse när ni mottagit mitt vattenprov?

Nej. Är du osäker på om ditt prov kommit fram kan du kontakta oss via e-post för information.

Har du lämnat provet på något av våra inlämningsställen ankommer ditt prov till laboratoriet redan samma kväll/natt.

Hur går provtagningen till?

Provtagningsinstruktioner för egen brunn/vattentäkt hittar du här Provtagningsanvisning för hushållsvatten»

Provtagningsinstruktioner för Kommersiell verksamhet hittar du Provtagningsanvi Provtagningsanvisning för hushållsvatten »

Provtagningsinstruktioner för badvatten hittar du Provtagningsanvisning badvatten»

Vad betyder analysresultatet? Kan jag dricka vattnet?

Läs om samtliga ämnen här»

Har du frågor om analysresultatet är du välkommen att kontakta oss via e-post eller telefon.

Hur kommer jag lättast i kontakt med er?

Du når oss via telefon (02 5278079) eller via e-post (info@vattenanalys.fi).

Vid högsäsong kan det ibland bli längre telefonköer. Det går istället bra att kontakta oss via e-post. Vi svarar på mail dagligen.